Nu uppmanas gravida att dricka, igen!
Än en gång vinklas tidningsnyheterna så att gravida kvinnor uppmuntras att dricka alkohol. På Uppsala Nya Tidnings hemsida basuneras budskapet idag ut att måttligt drickande inte är farligt för det ofödda barnet. Detta påstående bygger man på en ny forskningsrapport som slår fast att ett måttligt alkoholintag under graviditeten inte förhöjer risken för att barnet får ADHD.
Det är säkert så att måttlig alkoholkonsumtion inte förhöjer risken för ADHD, men det finns andra risker med alkohol för barnet. Faktum är att barnet får i sig lika hög promillehalt alkohol i blodet som kvinnan själv, och det finns ingen säker gräns för när fostret tar skada av alkoholen. Även om risken för ADHD är liten, är risken för andra fosterskador fortfarande kvar.
Att utifrån en sådan här forskningsrapport hävda att alkohol inte skadar fostret är missvisande. För gravida kvinnor finns bara ett råd, och det är att avstå. Att dricka ett glas vin under graviditeten är som att bjuda sitt foster på ett glas, och det tror jag ingen vill!
Patrik Skogsberg
Patrik Skogsberg jobbar sedan juni 2006 som konsulent på Hela Människan i Småland, där han bland annat reser runt och föreläser i kyrkor och bibelskolor om alkohol och diakoni. Han har även skrivit några häften i ämnet. Patrik är utbildad pastor inom Svenska Alliansmissionen, och har tidigare jobbat på Mc-Donald´s och som ungdomsledare. På bloggen skriver Patrik om ANT-frågor, alkoholpolitik och diakonala frågor.
Patrik är intresserad av allt som rör teologi, politik och samhällsfrågor. Han tror att vårt samhälle skulle må bättre av en minskad alkoholkonsumtion, och ser helst att kyrkan blir en alkoholfri zon.

Inga kommentarer finns till denna artikel ännu.